HOOFDPAGINA      

donderdag 16 april 2015

De Hervorming van de Grondslag van de Sociale Voorzieningen.

Door Anthonie Visser,  huisarts in ruste.       April 2015

In het huidige financieringssysteem van de sociale voorzieningen  wordt de Grondslag  gevormd
door premieheffing op het loon van de  laagstbetaalden.
De loongrens waarboven geen premie meer wordt betaald   bedraagt  €  33 589.00
Omdat dit bedrag, relatief gezien, laag is   dienen hoge percentages opgelegd te  worden.

Dit systeem is een product van het politieke denken  in de eerste helft van de vorige eeuw.
Uitgangspunt was dat werkgever en werknemer beide  dienden  bij te dragen aan de kosten,
uitgaande van de gedachte  dat wie meebetaalt  ook mee mag beslissen.


Door deze gedachtegang is een denkfout in het systeem ingebouwd, want een werknemer
kan alleen maar meebetalen als de werkgever   hem de premie eerst aanreikt.
In laatste instantie draagt  het bedrijfsleven de last  van de sociale voorzieningen.
Dat kan ook niet anders, want  economische  activiteit is de enige  bron van  welvaart.
Premiebetaling door werknemers   is een politiek ritueel.
Wie begrijpt dat we allemaal mee eten van de prestaties van het bedrijfsleven  behoeft niet
principieel afkerig te zijn van hervorming van de Grondslag : op de vraag   “Wie gaat het
betalen ? “   volgt altijd het zelfde antwoord   : de Economie,  hoe dan ook.

Omdat de werknemers in de  sociale instituten  betaald worden uit de opbrengsten van
de  premieheffing, maar vervolgens weer premie afdragen  ontstaan er ondoelmatige
geldstromen die het volume van de  zorgprijs doen  toenemen.
Dit is een van de redenen om de Grondslag te hervormen.

Maar de tijd dat mensenarbeid maatgevend was voor de economische bedrijvigheid
ligt achter ons.
Onze welvaart wordt mede gegenereerd door robots en computers.

Als we uitgaan van de stelling  dat de verworvenheden van wetenschap en techniek   ten
goede moeten komen aan alle mensen in de samenleving, dan dient de Grondslag te worden
hervormd :   Premie heffing op de omzet van het bedrijfsleven.
Dan gaan de robots en de computers ook een  heel  klein beetje meebetalen aan het welzijn
van de samenleving.

Hervorming van de Grondslag leidt dus  tot een  rechtvaardiger systeem,  maar ook tot een
efficienter systeem want het betalen van sociale premies door mensen  die loon trekken
vanuit de sociale premies   , vervalt.
En omdat de reductie van de loonsom plaatsvindt aan de   basis van  de economie, kan
DE PRIJS VAN HET NOODZAKELIJKE  HERLEID WORDEN  TOT HET KLEINST MOGELIJKE
VOLUME.
Het begin van een dalende  kostenspiraal !

Ter toelichting een rekenvoorbeeld :
De huidige kosten van de AOW bedragen rond  € 20    miljard,   in laatste instantie op te
brengen door de Economie,  dus door het bedrijfsleven.
In deze  € 20 miljard  is 13,25 % premie heffing begrepen :   €  2,65   miljard, te betalen door de
bejaarden.
Als de Economie direct de hele premieheffing betaalt in plaats van ten dele via de AOW
uitkeringen dan betaalt   ze nog steeds  de gehele   premie, maar het volume  van het nood-,
zakelijke, te weten het inkomen van de bejaarden, wordt herleid tot   €   17,35 miljard.
Daardoor kan de premieheffing  voor de AOW worden verlaagd.
Zonder dat het besteedbaar inkomen van de bejaarden  verminderd.

Rechtvaardiger en efficiënter.
Hervorming van de Grondslag  zal de redding betekenen van de zieltogende midden-
stand, collectief gezien de grootste werkgever van Nederland.

Omdat door hervorming van de Grondslag de loonkosten dalen  wordt de uitstoot
van mensenarbeid  minder  winstgevend.
De werkgelegenheid gaat toenemen,   dus het aantal uitkeringen  daalt.
Dus kan de premieheffing iets worden verminderd.

Omdat de loonkosten dalen wordt de concurrentie positie t.o.v. het buitenland
verbeterd.  Ook dat vertaald zich in werkgelegenheid, waardoor het aantal
uitkeringen daalt.
Dus kan de premieheffing iets worden verminderd.  Etc .  etc.


Voor het realiseren van deze hervorming  is een democratisch staatsbestel   nodig.
Het kapitalistische idee  dat J m/d Pet  alleen mag mee beslissen  als hij ook meebetaalt
dient te worden vervangen door een democratisch principe :  Alle kiezers hebben  een stem       
in   het  sociale beleid.  

Daarvoor is nodig dat de kiezers zelf de bestuurders kunnen kiezen.
Daarvoor is nodig dat iedere kiezer  zich kandidaat kan stellen voor een  bestuursfunctie.
Deze keuze mogelijkheid is in de monarchale staat  onmogelijk   want alle bestuurders worden
benoemd door de koning, op voordracht van de vazallen van de koning en moeten sinds kort
zelfs   trouw     zweren aan de persoon van de  koning.
  (  Ik kom hier in een volgend opstel op terug.)
Elke  democratisch denkende  kiezer heeft daarom belang bij een “ geweldloze staatkundige hervorming “.

Nederland moet weer een Republiek worden met een mondig kiezersvolk  en een Seculiere
Democratische Grondwet.  
In de seculiere beschaving bestaat strikte scheiding tussen kerk en staat.
In die beschaving is een staatshoofd dat erfelijk regeert   “BIJ de GRATIE  GODS “ onmogelijk.

Leve de Moderne Republiek .


Anthonie Visser,  huisarts in ruste.       April 2015






Geen opmerkingen:

Een reactie posten